Aviva Montserrat promou el valencià a les fruiteries i verduleries

bosses paperL’Agència de Promoció del Valencià (Aviva) ha posat en marxa una campanya de dinamització lingüística per a impulsar el comerç en valencià a les fruiteries i verduleries del municipi. Es tracta d’una iniciativa per a facilitar que aquests comerços desenvolupen la seua activitat comercial en valencià, començant per la retolació de l’establiment i els noms dels productes. L’Ajuntament de Montserrat ha obsequiat aquests establiments amb rètols i indicadors per a senyalitzar el local, vocabularis i cartells del lèxic de les fruites i verdures per a retolar els productes en valencià, i bosses de paper amb els motius de la campanya perquè els clients s’emporten la seua compra. A més, els ofereix l’assessorament d’Aviva en matèria lingüística: rètols, indicadors, cartells, documentació, línies d'ajudes i subvencions, etc.

Ara bé, la població s’ha d’implicar també en la normalització lingüística si volem que el valencià continue sent una llengua de prestigi. Com a clients, podem fer veure que el valencià és un segell de qualitat i traslladar als comerciants que volem poder comprar en la llengua del poble. En un municipi de predomini lingüístic valencià com el nostre, on la llengua de relació habitual entre veïns i veïnes és el valencià, també hauria de ser habitual que les activitats comercials que s’hi desenvolupen foren en valencià. Tanmateix, com a conseqüència del procés de substitució lingüística en què es troba immers el valencià, el castellà ha passat a ocupar aquest àmbit d’ús, de manera que la llengua pròpia perd presència social i prestigi.

I és que les empreses i els comerços són un pilar fonamental en la vida d’un poble i, per tant, no són aliens a la realitat sociolingüística. Com a agents implicats en la normalització lingüística, els animem a integrar el valencià en tots els aspectes de la seua activitat comercial i a fer-la llengua de negoci.

Imprimeix